Nuffnang

Followers

Two Become One

Daisypath Anniversary tickers

Monday, March 24, 2014

Bonjour ... Paris !

Ok sekarang nak sambung ;p

Paris - 3 hari 2 malam.

Trip Paris aku ni takyah follow. Semua pon last minute. Ku ada cadangan sesiapa yg blur pasal Paris. kebetulan kawan ade buat pakej ke Paris 2/1mlm. Boleh refer FB : JALAN JALAN LONDON. Pakej tu yg buat student kat london, pastu dorang yg akan bawak naik kereta, pergi dover bagai, sampai la ke Paris, then tido semalam, pastu sambung2 la jalan semua tempat menarik kat sana then balik london. HUEHUEHUE.


Act paris takde apa pd aku laa. takat tengok few building pastu shopping, pastu disneyland. Mujo ada masuk Disneyland, kalauuu tak? Aku lah orang paling blur kat Paris. LOL.


Air France. dapat Kopi & Croissant super sedap dlm flight

Kan aku dah cakap aku naik flight pergi Paris. 45 minit je uolss. Tak sempat pejam mata. Walhal flight paling pagi. Aku baru nak tido. Tetibeee Pilot dah cakap bahasa France : Kita dah selamat mendarat di Airport blablabla.. (aku translate) =p

Baru verangan nak naik Train dr london - paris. baru verangan nak fefeling backpackers.Tak kesampaian. Sampai airport Paris terminal 4.kami terus naik train ke Terminal 2, sebab kereta sewa kami kat sana. Sewa kereta kauuu. Punyalah pemalas nak naik tube bagai. Tapi actually selepas kami kira-kira, naik kereta lagi Jimat ! haha takyah bersesak2 nak berhimpit dalam tube dorang yg busuk tu. Airport cantik ! Tapi LIF kau hamponnnn HANCING! Takde sivik betul. Serius nak pitam, aku sampai rasa nak bersandar kat dinding mana2 kat sana pon geli.



Bonjour Paris

Dalam senang naik kereta tu actually ade jugak masalah ! HAHA. kalau boleh roaming. silakan lah. Kalau tak option lain kene beli sim sana aktifkan internet. Sebab dari airport nak ke town about 45-1hr payah gak sebab faktor BAHASA ! mamposs laaa semua signboard bahasa dorang -___-. kami dah cuba cari sim kat airport. Tak ade eh? sila jangan verangan ! bahaha. So beranikanlah diri terus pecut keluar je dr airport, dan berharap akan jumpa stesen minyak. YES ! Jumpa ! Allah swt sentiasa ada ok. Kami berjumpa dengan seorang uncle Indonesian yg kebetulan ada kat Petrol station tu. Bukan kami je cari Sim , hampir 2/3 orang jgk lah. Tapi takde gak. pakcik yg baik tu dah stay Paris 20thn ok. so dia bagi kami arah sampai kami jumpa town paris. area gar du nord tak silap *lupa*. Aku nampak kedai HALAL berlambak. sebab lapar, aku beli 1 bucket ayam cost us around 29euro/30 ketul ayam. *sila jangan X nanti pengsan* LOL


Lepas dapat sim baru bahagia. sbb boeh aktifkan gps. So perjalanan kami MUDAH ! Weee. Best!
Tujuan kami check-in Hotel. PREMIER CLASSEE PARIS est Rosny Sous Bois *puuiii panjang gila*
Aku pon tak tau lah camne leh booking sini, bahaha, nak ke town dalam 30min gak drive. Tapi ade tube terdekat dgn hotel kami. Cuma masa tu fikir. Alah dah ade kereta biarlah jauh sikit dr town *gitew*. Kagipon area hotel kami ade mall, ade carefour. hakhak ade kedai makan HALAL juga. hihi

La Lafayette

Masa suntuk kan? So lepas letak barang rehat kejap. Skype family. Kami decide nak pergi La fayette. Gedung terbesar yg menempatkan all designer. Orang kata pergi Paris jangan tak beli LV. So aku beli lah untuk tambah lagi 1 collection aku. TQ Husband ! Love you.

Happy me! sebab kawab2 tolong decide.


Minum dekat Angelina La Fayette. Lemonade dia sedap T_T


Sebelum aku merepek meraban lagi Jauh. Meh nak share kalau ke Paris. mana tempat yg wajib dituju. Untuk bergambar?



Menyesal tak beli  ni ! arghh emo emo

1) Eiffel Tower
2) Notre Dame
3) Musee De Lourve
4) Sacre Coeur
5) Arch De Triomphe
6) Invalides
7) Pantheon
8) La Concoergerie
9) Disneyland


Ok tak semua tempat aku pergi gak. So maknanya HARUS aku repeat trip. Lagipon as usual Cuaca. huhu. sana hujan. sedih sangat. dahla Hujan, sejuk gila dari london -__-

Area HALAL food kalau nak cari pakai la zabihah. Kami selalu makan kat kedai berdekatan hotel kami 5 min je naik kereta.


So far puashati makan kat sini. sbb portion besar. kahkah. Cuma masalahnya adalah bahasa lah, aku nak oder in english pon dia bukan paham. kang cakap BM kang? T__T Redha je main tunjuk2. tapi chef dia pakistan and boleh la nak tanya2 apa yg sedap sume, nak tukar gravy ke. suka kauu lah. paing suka tu cake daim. hehe sebijik yg kat ikea tu, terubat rindu iols.


Burger dia sedap ! terubat rindu kat Mcdonal. *tetibe* Ayam grilled tu so-so je. Serius tekak aku takleh telann oii tak perasa ke apa dorg ni -__-

Untuk list kedai makan HALAL. Aku tak boleh bagi sebab ikot kawasan korang stay lah. Payah nyaa nak cari. HAHA. Serius. ulang-aling kami makan kedai sama. Tapi kawan di london ade ckp nak cari Kebab banyak area sini berdekatan :

1) Moulin Rouge
2) Sacre Coure
3) Gare Du Nord



DISNEYLAND.

Malas nak cerita tengok picture je lah ok?

Aku ambil 2 park = RM360 so boleh masuk 

Disneyland Park
Walt Disney Studios

Overall, best GILA ! hah aku kan memang suka Disneyland ! kuikui
welcome to DISNEYLAND PARIS


SUKAAA !

HK dah, Paris Dah ! Next? ehemmm

Menyampah sangat dgn benda ni. BAHAHA. Comel berganda. Nyesal tak beli Frozen Karakter tu !


Kami keluar dari Disney jam 9 malam. HAHA. Sehabis  boleh kat dalam tu. Menang aku naik ride bagai.  Mujo tak kene tipu dengan kWn untuk naik Hollywod Tower. Choiiiii. Membunuh. kalau korang datang sini pleaseee try yg tu. HAKHAK.

Balik dr disney kami terus pergi cari souvenir. Then tengok Eiffel waktu malam. Ada je orang kulit hitam jual keychain bagai kat Musee Du lurve tu. Lagi murah bak hanggg ! 1euro dapat 5 keychain Eiffel tu. Pandai2 la tawar harga kan? lepas tu kami isi perut di Djakarta Bali

Food so-so je. Biasaklaaa kan? tekak dorang lain dr tekak kita. Aku makan nasi goreng 11 euro. Puiiii
Maam tu tido dengan aman. sebab esok nak pergi shopping ! weeeeee
Djakarta Bali

LA VALLE VILLAGE

Masa aku datang takdela sale mana ! Tp clearance item banyak gilo ! Furla , MK, Coach, Burberry, name it !

Kami sampai la valle awal pagi ngam baru buka dalam jam 11am. Orang tak ramai. sebab Isnin ! hehehe. So boleh shopping dengan bahagiaaaa ! Longchamp murah nak mamps. aku beli 2 unit je. Bila pikir cam menyesal gilaaaa. sebab 1 baru rm190. huhu yg besar pulak tu. haish ! kene repeat lagi ni. eh? 2 x ulang ayat sama. kuikui.

Coach better beli kat US, tapi kalau sini pon murah dari Msia. apetah lagi murah dr JPO. takkn ko nak tengok? Rembatttt ! Claim VAT . lol

Habis shopping, kami makan roti vege kat dalam tu ade cafe. aku time hujan2 laaa nak makan aiskrim. haha. Nikmat makan aiskrim dalam cuaca sejuk best oiiii. Jangan lupa makan crepe/aiskrim Amarino pleaseee.


Eiffel Tower


Kami ke airport jam 4ptg sebab jam 6ptg flight balik Heathrow. babai paris. till we meet again (untuk shopping khususnya) LOL.





SAMBUNG ..... York.
























Babai. 





5 comments:

Jari Manis said...

Lohhh..tu jer..mencik tau hiksss

me said...

cepat skit hupdet kak ton oii =P

Nurhayati said...

huhu jeles dan jeles dan jeles lagi
lindaaaaa
kakyati xde pun ni phone linda
nanti bg kakyati no linda k.
kalau free bole kita jumpa
lama xmakan2 hehe

anariffin said...

mak ai...
die ni..berjalan sakan..
x pasal2 ble bce entry..
mcm dah keliling donie i rse...hehe..
update lg tau...

sakurankasih said...

Senang x nak drive kat paris? Parking lak mcm mana? Tq.