Nuffnang

Followers

Two Become One

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, October 22, 2009

SARAWAK - part 2

fuhhh !! letih okkkkk..nak edit pic semata nak masuk dlm blog ni..
file bapak lah besar..
so ni sambungan sarawak- part 2.
as u know, lately ni je i suka travelling..ahaha..
since takde benda nak buat..dpt pulak geng yg sekepala yg tentu2 suka juga berjalan dan blabla..
to be honest, tujuan i travell sbb nak jejak tempat orang, yes apart of that of coz, dpt belajar budaya, makanan,
selain dr bershopping kan??
me dah pergi sarawak, cuma sabah je belum..
so after settle sabah, aku akan terus kan travelling luar pulak..
so dlm kepala dan dlm waktu terdekat ni akan ke JAKARTA again (on jan)
kemudian ke HONG KONG ( wehooooo). lain2 tempat tak terpikir lagi, tgklah if ada tiket murah..




so this entry mungkin bnyk gambar sikit lah..
korang nak tengok je..
sesi camwhoring tgh berlaku ni..
pedulikkk hape aku kan? kata blog haku..
ni pon separuh je yg me letak...belum sepenuh nye..
rasa2 adalah dlm 3oookpg pitcas yg di ambik kat sana ( ahahaha smpi dah letih nk pose mcm ne)





ok time ni around pukul 7pg, kat sana mmg cepat pagi..
miza pukul 6.30am dah bangun and mandi, akulah yg paling penat kot..ahaha..
so after mandi siap2..we all decide nak ke KAMPUNG BUDAYA SARAWAK..



gambar di atas tiada unsur pembunuhan k..ahaha.
tgh dok tunggu si gambir amik kereta haruslah kami ber-pose bagai kan?
kata supermodel..muahaha.
depan hotel pon jadik ye kawan2..


ok sedikit info ttg TUNE HOTEL lagi..
kat sini ada internet access free for 20min..
yes 20min je..if nak wifi silalah bayar rm12 kot..tak bape ingt lahh..
ok for internet kiosk ni, tak kisah sebenarnya berapa kali korang nak guna,
janji bg no bilik..tapi agak2 lah..
kalau nak ber-interner segala..itu bukan bercuti namanya kan?
baik kau duduk kat cyber cafe je..ahaha.
other than that info tentang tune hotel sila layari : http://www.tunehotel.com/.




having breakfast kat hotel je..
minum cofee and makan bihun je..
tak kuasalah nak keluar cari kedai makan pagi2 buta ni..
lagpon hari isnin, orang kerja ramai kott..
mak malasss nak interpreme muka, nampak sgt tak bekerja siap pergi bercuti bagai kan?
ahahaha.




ok..after dah sarapan segala.
haruslah di teruskan perjalanan kan?
tak silap nak ke SARAWAK CULTURAL VILLAGE drive fr our hotel only took around 40mins je..
dekat sebenarnya if tau jalan.
tapi memndangkan kami bukan orang sini, baca map adalah perluuuuu !
dia menghala ke nak SANTUBONG tu..
sebelah je tempat yg kami pergi semalam..hihih
kat sarawak, me bantai cakap sabah..nak try gak ckp sarawak..tapi tak retilahh..
yag aku reti : AUK, MANUK, SIK, tu je kotttt..
hihihihihi.boleh la dari takde..
ouh ya, remy and hafiz tak dapat join we all coz mereka kerja..hehe..
takper2..kami teruskan jua perjalanan tanpa kamu...ahahaha.



welcome to sarawak cultural village.
sedikit info tentang tampat ni:
1) bayaran yg di kenankan rm60 sekepala rm35 for kanak2. : me beli kat kaunter hotel so dpt dlm rm50 je. (ada lg murah dr tu ke?)
2) masa dari pukul 930am to 4.45pm..alah waktu pejabat lah senang cite
3) ada persembahan kebudayaan dlm 2 waktu 1st : pukul 11am 2nd : pukul 4pm.
4) tempat ni best lah, besar cantik, boleh belajar beberapa jenis rumah di sekitar sarawak antaranya :-
- BIDAYUH LONGHOUSE
- IBAN LONGHOUSE
- PENAN HUT
- ORANG ULU LONGHOUSE
- MELANAU TALL HAOUSE
- MALAY TOWN HOUSE.
- CHINESE FARM HOUSE.




ok after bayar rm60 untuk masuk, akan dapat satu passport untuk masuk..
dlm tu ada nama2 setiap rumah which is, kene amik stamp di setiap rumah..ewahhhh feeling2 amazing race haku...
ahahaha..
no lahh, kidding je..tu nk menunjukkan kita dah jejak semua rumah without skip any ok..


welcome my self..ahaha..
dah start dah...
bila masuk je tempat baru, mulalah...
CAMWHORING berlaku....
ade aku kesahh?? cak cak cak..



memndangkan cuaca pagi tu agak kelam,
hujan turun ok..so we decide to pergi makan kat restoren kampung budaya ( sukahati aku bg nama)
muahahahha.



eh, time2 ni lah nak ada tangga segala, letih dik non.
and paling penting aku adalah gayat..
yes gayat ketinggian..dah berpuluh kali aku cakap kan? aku ni gayat..
even tangnga yg tak seberapa nak tinggi ni pon, aku sikit punye cuak nak naik..
dapat pulak tangga sarawak, yg aku pon tak berapa pasti kenapa rupa tangga nya begitu,,
nak naik bukan kene menegak ok..kene mengiring..hihih..
interesting..
ditambah dgn muka kecuakan aku...ahahahah.
ni baru nak naik makan..
belum masuk semua rumah lagi...



dah berjaya naik, silalha buat muka cun...muahaha.
yes, bergambar lagik..
ok lupa nak kenalkan..
sebelah tu LINDA, MIZA, MAS.and yg ambik gambar ni abang gambir aka RAHMAN..
huhuhuhu..



makan time beb, lapa kot..
actually nak sampai sini kami sesat..hahaha..
lupa nak cerita tadi...bayangkan keluar hotel pukul 9am..sampai cultural village dlm pukul 12pm..
apekahhhhh???
tapi takpe sedapkan hati sendiri..
sambil sesat sambil berangan kot2 dapat beli rumah sebijik kat kuching ni..
again rumah dia BAPAKKKKKKK BESAR...ahahahahaha.
and our lunch menu is: manuk pansuh, umai, ayam kari, ikan asam pedas, nasi putih, sayur sawi ikan masin dan sup , air semua nak stok air buah je.....
korang rasa dalam ramai2, siapa yg kalau makan nak selamat je menu dia???
sikit pon tak berani nak try makanan sana???
of coz bukan aku ok...orang tu, adelah orang tuuuuu.. !! huhuh





so after dah kenyang, silalah berambus dr kedai tu sebelum aku oder makanan seterusnya..ahha..
maafkan saya ek, im not really sure ape nama benda yg kami naik ni..
is it, jambatan? or tangga? alah..info tak betul dah ni..
sorry ek kawan2..
jgn sbb aku tak ingt nama benda ni, korang takmo pergi sarawakk..
is such a heaven place to go..trust me..
hehehe..

naik i called it ' JAMBATAN ' lah..boleh kan?
untuk ke seberang, next rumah..
we start with rumah BIDAYUH LONGHOUSE.






see, betapa tekun nya hakuuuu??
stamp it..ahha..
best hokey main stamp ni..
setiap stamp ada gambar rumah yg kita pergi..huhu..


ok ringkas kan cerita, after hampir separuh rumah kami pergi..
melepak kejap kat rumah orang ulu..
kat sini ada lah anak mat saleh ni tau..
ape yg best nye??
best hokeyy..
dorang ni sikit punye kental nak belajar budaya kita..
every single rumah yg dorang masuk mesti terserempak dgn kami..
so buat2 ala2 teruja nak bergambar bersama..
tak hengat nama : minah kecik tu LEYNA kottt?? kan mas? aku tak hengat lah..
budak2 ni, semangat gila,, and nak tahu tak..masa kat rumah gasing..
dorang try main gasing...superb...
sumpah tak tipu..
pandai gila 2 ekor ni main..
aku n the geng : TEPUKKKKKK TANGAN...
huhuhu kasik havoc beb, sebab tu dorang suka..
asal dia lontar je, kami tepuk.
lama2 tangan aku yg bengkak nih...ahahaha..




ok, sila abaikan gambar kami yg keletihan..
penat kot nak berjalan satu2..
dapat pulak tengah hari buta..
panas gile...
so tgk jelah keindahan SARAWAK CULTURAL VILLAGE ni dr jarak jauh..ehehe


masa kat PENAN HUT, aku tak bergambar..
sbbnya adalah..time ni satu2 nye call yg aku angkat and its fr OCBC..
bayangkan...call orang lain mcm malas gaklah nak angkat, even my fam pon takde sorang pon yg call..
kawan2 adelah, tupon tgk mood nak pick up or tak?
tapi tak tahulah kenapa, time ni bile dpt call laju je angkat and its fr OCBC..ahaha..
yeayyyyy....mood aku terbantut jap..
job offering is very high k..
aku abaikan coz tgh bercuti...hihihih..


ok now kita singga ke RUMAH MALANAU.
yes kayu tu pon aku tak hingat ape nama..ehehe...
maafkan saya sekali lagi..
cik mas lah org paling beria nak main..
tapi mcm harammmmm..
kaki tah kemana, rentak tak kemana..siap tekepit lagi...
ahahaha..
babe sory mmg saje nk kutuk ko main..
ahahahahahaha...
ada video okehhh !!
me main sekali dgn cik mas...
ahahahhaa..
nak mention gak aku main..
yes..aku reti main...ahaha..
alah..lompat je kot..and kene peka dgn rentak..
pahamm cik mas????
bukan main taram je lompat.




ok bergambar lah lagi..akhirnya..
ada jugak muka encik GAMBIR....ahahahah..
see kami ber empat sahaja..




kat rumah melayu..
ok time kat rumah melayu tu ada shooting,
mula2 dorang tak kasik lalu..
pedulik hape aku..dah bayar kott... ahaha
so lalu gaklah..
lah RTM kot tgh buat apa tah..
sesi main batu seremban gamaknya..
ke main congkak..mcmtu lah rupa...aku malas nak pandang..
kang kata TERBATAK PULAK...hahaha...


last rumah..
arghhh akhirnya..azab dah lepas..
sumpah penat woa..nak jalan sekitar..tu pon mmg takde skip satu..
nak tanya satu soalan boleh???
BERAPA EKAR TANAH YG DORANG GUNA BUAT CULTURAL VILLAGE NI EK???

dah jgn nak ketawa..
masa ni mmg semua dah biol kott...
penat hokeyyyy..
aku tang2 buat tarian singa segala ni, sebuk pulak si rahman nak tangkap gambar..
ahhhh gasak..
masa ni dok melepak kat tepi2 tu sementara nak tunggu..
persembahan kebudayaan..
ahahahahaha..



yes..persembahan pembukaan dari mereka..i like..



orang lain dok bawak ok..
aku dan miza je gedik duduk kat kerusi..
ahaha..
tgh tengok persembahan ni..
bile tibe time orang ulu..
alah tarian sumpit2 tu..
mamat penyumpit tu kan berdiri kat tangga tu..tu yg kat tepi aku tu..
siap pegang sumpit and pandang aku dan miza..
cipettttt..mengelabah aku ok..
aku pandang miza tanpa senyum ok..
kang mamat tu sumpit mulut aku kang..
so aku tanya : WEHH !! MAMAT NI PANDANG KO KE AKU??? BABI SIALL..AKU CUAK NI.
MIZA: TAH, AKU RASA DIA PANDANG AKU..KE KO???
dan2 tu jugak miza lari ke sebelah Mr.gambir..
eh tang2 ni ko nak lari2 pulak kan??
gile penting kan diri ok..ahaha..so aku ikutlah bontot miza..
takut kott kot kalau betul2 dia sumpit kami...
uwaaaa....benci tau..
masa ni semua orang dah pandang kitaorang kott..
nak2 si sumpit tu..
terus jeling tajam je..
bangkai toll..
aku dah tutup2 muka ngan tangan...
sieyes takut k..tiber2 mamat sumpit tu lompat dr pentas..
mampossss......aku lg lah cuakk..ni semua miza punye pasall !!!
dia dtg dia tarik beg haku....
hoi... charles and keith kottt? jgn tarik2 boleh???
sbb tak nak malukan si sumpit tu..
ceh ayat nak sedap..baca semula..
TAK NAK MALUKAN ABANG SUMPIT TU YE !!!
huhu..
so aku pon ikutlah dia naik atas pentassss....



berapa kali cubaan tah..
mula2 dia suh sumpit kawan 2 aku..amboiii ko...
dahla tak nak becakap..main hu..ha...hu..ha je dgn aku..
kot aku paham lah bahasa ko?? ahahaha...
yes i know dia dlm karekter dia tu...mustilah taknak ckp
takkan nak bersuara mcm ni kottt???
" EH, KAU SUMPIT LAH KAWAN2 KAU TU? BIAR MAMPOS" kan??
dah terang2 karakter dia orang ulu..
hu..haaa..hu..haaaa.. je lah ngn aku..
aku pon dok angguk2..
tah ape yang aku angguk tah...ahahaha..
after 2kali tak berjaya sumpit belon yg aku rasa bapak jauh dr tempat aku berdiri tu..
kali ke-3 dgn jayanya...ok..
then dia bg aku anak sumpit tu as hadiah..
yeahh..clap..clappp.clapppp......

ok time orang dah tepuk tangan coz ko berjaya sumpit..
terang2 lah sedikit ke-galmouran dah basah hinggap di muka kan?
wahh feeling artis gitu..mcm menang award...ahaha
dtg pulak minah penari ni tarik mas menari..
ko taulah si mas tu..
tang orang tarik dia..laju je dia tarik aku...
eh jgn bg aku menari ok..
kang aku shuffle kat situ kang...muahahaha.
eleh..tarian ni nak bg aku..
kot kasik aku breakdance ke hape..
eh main2 je k..
aku menari dgn jaya nye ..
huhuhu..




odw back hotel, baru tehegeh2 nak bergambar kat signboard ni..ehehehe.


sampai je hotel, terus park kereta..
and jalan kaki sikit betul2 area depan hotel ke waterfront..
mari kita naik perahu..huhuh..
kene bayar 50sen ok..
nak ke kampung seberang.tak sure apa nama tempat..
kami nak ke DAYANG SALHAH KEK LAPIS..

tak sampai 10min samapaulah ke kampung seberang..
sila lihat HILTON DI BELAKANG kami..ahaha..
masa ni gigih, walau penat sekalipon..
harus juga pergi beli kek lapis..


masa kat DAYANG SALHAH saya bertemu dgn abang baju putih..
ouh abangku...siapakah gerangan nama kau..
muahaha..bapak ensem ok..
siyes..pandang sekali je..rasa rugi pulak..muahaha.
ok..masa ni dah nak magrib, so masuk cepat2 and grab apa yg patut..
rumah ni sebelah surau tau..
so tak sedaplah pulak, time orang azan time tu ko nak tnya soalan bertubi2 kat penjual kek tu kan?
amik je ape yg ko rasa sedap..kata boleh try..
rasa je sampai kenyang..hahaha
each kek rm10 je..



sesi merasa- rasa..
tapi cara aku rasa lain sikit..haruslah bersulam kan air kan?
nak tecekik aku makan kek ni..
macam terlekat je kat tekak..
takkan nak mintak air kat tuan rumah pulak..
so rasa duatiga jenis je..
then trus memilih kek yg rasa bersesuaian dgn anak tekak..



nah kasik can cik mas, berpoya-poya dgn kek lapis..nyampahhh !!!



okey..dah abes membeli..lihat lah dunia..baru pukul 7pm kott..
dah gelap okehh !!
muka puas seharian berjalan..ahahaha..
malam tu..mandi2 siap2..
pergi tengok wayang..ahahaha..
kata stay sebelah je dgn shopping complex kan?
so apalagik..tgk wayang lah gamaknye





p/s: sila abaikan kesalahan ejaan, yg mana aku pon tak sempat nak check..penat kott nak buat entry pasal percutian nih..
ehehehehehehe..maafkan saya..sbersambung ke sarawak - part 3

6 comments:

Nurhayati said...

wah wahhh pegi jalan2 rupanye.. sangat seronok..jeles nih..
ha mana souveniar =P

LindaF said...

kak yat : hihih..2 mgu lepas kot g jalan2..tulah tak sempat nk jumpa haizales.sedih ok

Ms. Omey said...

suka sangat pegi kg budaya tu. memang ada feeling2 amazing race. banyak spot tempat menarik nak amik gmbr..i ingat u pegi becuti ngan pak usop..hehe jom linda pegi bercuti same2.......

LindaF said...

omey: mmg best gile..huhu.
mn boleh g ngn pak.usop tmpt cmni..kompemmm tak berjalan..dia dok hotel je nnti..huhu..
omey, bercuti??? jeng jeng jeng..
jum..jum..i like..

Haizales said...

LINDA....area umah kek lapis tu dalam kawasan petra jaya,area my house jugak...adoiiiii...kite dh dekat tapi still tak dapat jumpa...

;(

LindaF said...

haizale: wahhh da dekat ke?
ruginyeee